TřebíčDnes.cz
TřebíčDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Zimní provoz letiště se bez rosniček neobejde

15.12.2021
NÁMĚŠŤ NAD OSLAVOU - Pro každého pilota jsou přesné informace o počasí a jeho vývoji doslova klíčové. Především teď v zimě, kdy často hrozí mlha, mrznoucí srážky nebo sněhová vánice a orientace při letu tak může být velmi omezená. Piloti proto při plánování letu spolupracují s hydrometeorologickou službou tzv. rosničkami, které jsou jim na letišti k dispozici 24/7.
Foto: acr.army.cz
Meteorologové pomáhají pilotům se v první řadě nebezpečným jevům, například bouřce, vyhnout, protože při ní hrozí třeba silný vítr, turbulence, kroupy, vzestupné a sestupné proudy, intenzivní srážky nebo nízká dohlednost. Ale nebezpečná není jen bouřka. Špatné meteo podmínky mají vliv někdy jen na posádku, ta například nevidí kvůli mlze, nebo na stroj, kdy pilot dokáže letět, ale pro stroj je to nebezpečné, hrozí riziko i pádu, třeba při námraze. Nebo se mohou problémy zkombinovat a jsou nevhodné pro vrtulník i pilota, jako silná turbulence, nebo již zmiňovaná bouřka.

Tandem meteorologů

Meteorologové na letišti vždy pracují v tandemu - meteorolog synoptik a meteorolog pozorovatel. Pozorovatel nepřetržitě sleduje aktuální stav počasí a pravidelně vydává meteorologickou zprávu. Pomáhá mu zrak a výstupy z přístrojů v tzv. meteorologické zahrádce, umístěné u vzletové a přistávací dráhy letiště, kde jsou třeba analogové teploměry či vlhkoměry nebo digitální přístroje s čidlem teploty, tlaku, větru. Naproti tomu synoptik předpovídá počasí. "Je to ten, který vidí do budoucnosti a pomáhá naplánovat osádkám letadel hladký průběh letu," komentuje svoji práci kapitánka Mirka Palásková, meteoroložka základny v Náměšti nad Oslavou. Synoptik poskytuje podrobné informace posádkám letadel, řídícím letového provozu či velení základny.

Meteorologické modely i zkušenost

Samotná předpověď vzniká výstupem z matematického modelu Aladin. Synoptik sleduje a vyhodnocuje kontinuálně meteorologické jevy jako je směr a rychlost větru, pokrytí oblohy oblačností a dohlednost. Rovněž musí brát v potaz důležité nebezpečné jevy - bouřku, sníh, mlhu či silný nárazovitý vítr. Obvyklá doba předpovědi počítá s 24 hodinovým výhledem, s delším se pak její pravděpodobnost snižuje. Vyhodnocují ji mimo jiné i piloti, kteří po letu meteorologovi poskytnou zpětnou vazbu. "V letních měsících se spolehlivost předpovědi pohybuje okolo 90 %. V zimních měsících však vzhledem k častému výskytu mlhy u nás na letišti klesá. Vysočina se totiž díky své geografické poloze vyznačuje hustými mlhami a ty se velmi obtížně predikují, " prozradila kapitánka Palásková.

Žádný let se neobejde bez podpory meteoslužby. S příchodem moderních technologií a dostupností internetu, dokáží piloti samostatně pracovat s veřejně dostupnými meteorologickými daty poměrně efektivně, což staví meteo službu do malinko jiné situace než třeba před dvaceti třiceti lety. O to náročnější je role synoptika v dnešní době, kdy musí posádkám umět přinést ještě něco navíc - a to je osobní zkušenost a znalost místního prostředí - to se v žádném modelu nezohledňuje. A to jsou ty informace, po kterých piloti touží.

Zdroj: Armáda ČR
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru

Další články z rubriky Zprávy

Na Vysočině se orlům daří vyvést mladé také díky ohleduplnosti lesníků

Kroužkování mláďat orlů mořských hnízdících v lesích na Vysočině dokončí v tomto týdnu ornitologové. Lesníci kvůli hnízdění chráněných druhů ptáků omezují své hospodaření. S ornitology ale spolupracují i při ochraně porostů obnovených po ...

ČOI: Vánoční řetěz s LED diodami může způsobit úraz elektrickým proudem

Česká obchodní inspekce zjistila, že na tuzemském trhu je výrobek, který může znamenat pro spotřebitele vážné riziko úrazu elektrickým proudem. Jedná ...

Vodní ráj v Jihlavě se připravuje na start nové sezony

Bazény Vodního ráje na ulici Romana Havelky zatím zůstávají suché. Voda z nich musela být vypuštěna nejen kvůli pravidelné údržbě, ale také kvůli opra ...

NKÚ: Modernizace D1 za 28 miliard byla nekvalitní

NKÚ kontroloval modernizaci dálnice D1 na 160,8 km dlouhém úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou, která měla uživatelům přinést zejména zvýšení bezpečnos ...

České Dráhy: Na Vysočinu dorazily první dva RegioPantery

Na Vysočinu dorazily první dva vlaky RegioPanter. Moderní dvouvozové elektrické jednotky vyjedou v prvním květnovém týdnu na trať č. 250 mezi Havlíčko ...





Neděle 28.5.2023
Kraj Vysočina
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2023 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes